AI, IoT and AR/VR muovautuvat yhteen

Olemme innoissamme, sillä osallistumme yhteen Euroopan kiinnostavimmista startup ja kasvuyhtiö tapahtumista. 4 YFN järjestetään Mobile World Congress 2018- tapahtuman yhteydessä Barcelonassa.

Aikaisemmista Mobile World Congress-tapahtumista on jäänyt monelle kävijälle muistoja siitä, miten hienolta se tuntui, kun matkapuhelinjätti Nokia lanseerasi uuden älypuhelimen.

Viime vuonna virtuaalitodellisuus, tekoäly, lisätty todellisuus, teollinen internet, hyvinvointi ja terveydenhuollon palvelut, älykkäät viestintäjärjestelmät ja chat bottit olivat kaikkialla tapahtumassa. Osallistujat saivat ihastella itseohjautuvia ralliautoja ja pystyivät juttelemaan humanoidi robotti Pepperin kanssa.

IoT ratkaisuja oli myös varsin paljon, sillä uusi 5 G teknologia,  nopeammat yhteydet ja viiveen puuttuminen verkossa mahdollistaa älykkäät järjestelmät, joissa laitteet voivat kommunikoida toistensa kanssa. Robotiikan ja tekoälyoppimisen mallien avulla on mahdollista rakentaa itse ohjautuvia autoja ja parantaa reittisuunnittelun sovelluksia.

“Jotkut väittävät, että tekoälyllä tarkoitetaan vain massiivista laskinta, joka analysoi suuria tietomääriä ja ennustaa todennäköisyyksiä aineiston syy-seuraussuhteiden pohjalta ja perusteella. Koneoppiminen on loistava työkalu alueilla, joissa faktojen ja tunnettujen kaavojen avulla voidaan tehdä ilmiöiden ja syy-yhteyksien välille mallinnoksia”.

Tekoälyyn ja robotiikkaan pystytään jo nyt yhdistämään esim. tunnetiloja ja ihmisten imitoituja reaktioita ja niiden ilmaisumuotoja mm. itseohjautuvien autojen liikennekäyttäytymisen suunnitteluun. Techchill  järjesti Riikassa aikaisemmin tässä kuussa tapahtuman, jossa mm.  Carol Reiley drive.ai hallituksen jäsen ja yksi yhtiön perustajista) kertoi, millaista on suunnitella itseohjautuvia autoja ja millaisia seikkoja suunnittelussa joutuu teknisten asioiden ohella ratkaisemaan. Empaattisuus ja tunteiden vaikutus on yksi onnistumisen kannalta varsin keskeinen menestystekijä suunnittelussa.  Lue aiheesta lisää blogista.

Muutosta vie eteenpäin koukuttavat käyttöliittymät, reaaliaikainen käyttäjäseuranta ja 5 G:n AI and AR/VR yhdentyminen  

Tämän vuoden 4YFN ja MWC2018 kehittävät näitä teemoja taas huimasti eteenpäin kuin teleoperaattorit ja innovatiiviset startupit esittelevät toteutuksiaan ja ideoitaan tapahtumassa.

Vuodesta 2018 tulee varmasti mielenkiintoinen. Yhtenä kiinnostavana tuotteena on mm. Roviosta 2017 irtautuneen startup Hatch Entertainment Oy:n tulevaisuuden pelaamiseen suunniteltu elokuvanomainen pelialusta.

Tiimimme kirjoittaa tapahtumasta lisää, joten vieraile sivuillamme, jos haluat kuulla lisää.

Uudet teknologiat, startupit ja kasvu yhtiöt tiimi

Legal Hub Oy
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *